Rio de Janeiro - Reisverslag uit Rio de Janeiro, Brazilië van Marloes en Ilse - WaarBenJij.nu Rio de Janeiro - Reisverslag uit Rio de Janeiro, Brazilië van Marloes en Ilse - WaarBenJij.nu

Rio de Janeiro

Blijf op de hoogte en volg Marloes en Ilse

08 September 2012 | Brazilië, Rio de Janeiro

De eerste bestemming Rio de Janeiro gaan we bijna gedag zeggen. We proberen even (kort) samen te vatten hoe Rio is.

Bij aankomst in Rio werden we gelijk met onze neus op de feiten gedrukt. Samen met 2 Nederlandse meisjes die dachten in hetzelfde hostel te zitten (dit bleek wel hetzelfde hostel, maar andere locatie te zijn)  probeerde we aan onze taxi-chauffeur uit te leggen dat we eerst moesten pinnen. Maar wat we ook probeerde, Engels, Nederlands, gebarentaal, hij begreep het maar niet. 30 minuten later en aardig wat stress en irritatie verder aan beide kanten gelukkig kunnen pinnen.
Over de taxi-rit zullen we maar niet verder uitweiden, dit in verband met onze lieve moeders..

Onze eerste dag in Rio besloten om met de 2 Nederlandse meisjes, Rianne en Karin, de stad te gaan verkennen. De eerste stop was Copacabana. Er was geen tangaslip, speedo, zon gebruinde mensen of zon te bekennen.. Desalniettemin een herkenbaar en mooi gezicht. Vanuit daar naar Ipanema gelopen om vervolgens naar het strand van Botafogo te gaan. Anouk tipte ons om daar naartoe te gaan vanwege een groot kunstwerk. Echter er was geen reet aan. Bij deze: wie er nog leuke tips heeft, laat het ons weten!

Dag 2 begon al goed, de zon scheen! 's Ochtends naar een van de 1000 sloppenwijken geweest, ook wel Favela genoemd. In tegenstelling met de verhalen waren we erg welkom en voelde we ons op ons gemak. Door de mensen, kleuren, huizen en uitzicht was het een erg indrukwekkende  excursie.
's Middags bovenop het 'suikerbroodje' (Pao de Acucar) geweest. Deze berg is ook wel bekend van James Bond. Vanuit hier een erg mooi uitzicht over de stad.

De volgende morgen zijn wij op bezoek geweest bij Jezus. Het symbool van de stad Cristo Redentor ligt op de berg Corcovado. Helaas hadden meer mensen zichzelf uitgenodigd bij Jezus en kon je over de koppen (van de bezoekers) lopen.
In de middag een vluchtig bezoekje gebracht aan Santa Teresa met als pitstop de trappen van Escadaria de Selaron. De trap is helemaal bekleed met mozaïek tegeltjes van verschillen landen. Het kan zijn dat wij door een roze bril kijken, maar Nederland is goed vertegenwoordigd met het aantal tegeltjes.
Vanuit hier snel doorgegaan naar het Maracana stadion. Dit stadion zijn ze aan het verbouwen voor het aankomende WK. Hier zal de WK finale plaats vinden. Het bizarre aan deze plek is aan de ene kant bouwen ze een stadion van ongeveer 300 miljoen euro en aan de andere kant van de weg ligt een Favela.
Wat we 's avonds hebben gedaan kunnen we van onze Bucket list afhalen.. Een voetbalwedstrijd in Brazilië! De wedstrijd ging tussen Fluminense(Rio)-Santos(San Paulo). De wedstrijd was niet hoogstaand, maar daarentegen was de sfeer geweldig. Vooraf was in de straten de muziek van de samba te horen. In het stadion werd elk doelpunt gevierd of het kampioenschap binnen was en na het laatste fluitsignaal (3-1 winst) brak het feest helemaal los.
De voetbalwedstrijd was het laatste wat we in Rio zouden doen dachten we. In deze week zijn we er achter gekomen dat het vandaag (vrijdag) een nationale feestdag is. Vandaar dat elke hostel in de bekende plekken is volgeboekt. Ook in onze volgende stop Paraty zit alles vol. Gelukkig hebben we na lang zoeken nog 2 bedden gevonden in Rio.

Vrijdag lekker rustig aangedaan. Cocktail en kokosnoot gedronken, en daarna op het strand genoten van hoogstaand voetvolley, maar vooral genoten van de erg aantrekkelijke spedoo's/mannen.
's Avonds eindelijk op stap geweest in Rio. Overal hoor je muziek, op straat, in de kroegen en zelfs in winkels! En wat die mensen met de heupen kunnen, kunnen wij alleen maar van dromen! Iedereen wilt met je dansen en kletsen. Was een erg geslaagde nacht in Lapa!

Nu op naar onze volgende stop: Paraty.

Opvallende zaken en/of feiten:
- backpacken is leuk, behalve de backpack;
- een 9 persoonskamer is voordelig, maar niet ideaal;
- ons ritme (in 2 betekenissen) hebben we nog niet gevonden;
- de wijnkoeler wordt hier gebruikt voor het bier;
- brazilianen zijn erg behulpzaam;
- buschauffeurs rijden hier als een kip zonder kop;
- Nederlanders vind je overal;
- hier heb je ook stroopwafels;
- Jezus is van steen;
- Schiphol is druk, maar dat is niks in vergelijking met het centrale busstation in Rio.
- Clarence Seedorf heeft nog geen contact met ons gezocht;
- wc papier gooi je hier in de (open) prullenbak;
- wc spoelt hier linksom door;
- Braziliaans voetbal is een aanrader;
- er lopen hier erg mooie mannen rond.

Liefs uit Rio

Ps. de goede foto's volgen nog.. We hebben nog geen computer gevonden.

• 08 September 2012 - 16:16

Marianne D:

Hoi Marloes en Ilse.
    De eerste stop levert meteen een avontuurlijk verhaal en een schat aan ervaringen op. Goed om niet alles tot in detailte vertellen want moeders blijven moeders. Ben benieuwd naar foto 's. Op naar Paraty. Groetjes Marianne

• 08 September 2012 - 17:04

Annick:

Hee ladies,
    Leuk verhaal met een mooie eerste stop in rio vol herinneringen! De taalcursus van bassie en adriaan niet genoeg geoefent dus.. ;-)
    Veel plezier en avontuur in de volgende stad.
    Liefs Annick

• 09 September 2012 - 03:04

Rianne En Karin:

Hej meiden!!
    Leuk jullie berichtje te lezen. Heel herkenbaar deze verhalen! ;) Ook het feit dat de SD kaartjes niet in de computers passen komt ons bekend voor! haha
    Veel plezier nog in Brazil. Wij gaan morgen Buenos Aires op z´n kop zetten.
    We houden contact!
    xxx

southamericaonhighheels.waarbenjij.nu

• 10 September 2012 - 14:58

Marianne:

Hoi Marlies en Ilse,
    Behalve het sjouwen van zo'n backpack, lijkt her reizen jullie goed af te gaan. Gaan jullie nog een samba/tango les volgen met een van de knappe speedo's?
    Veel plezier nog, en laat regelmatig wat van jullie horen. Gr

• 10 September 2012 - 19:28

Suus:

Chicks!

Klinkt als een goed begin van jullie reis!
    Al veel leuke dingen gezien en gedaan!

Ben benieuwd naar de foto's :)

Xx

• 10 September 2012 - 19:28

Suus:

Chicks!

Klinkt als een goed begin van jullie reis!
    Al veel leuke dingen gezien en gedaan!

Ben benieuwd naar de foto's :)

Xx

• 21 September 2012 - 19:30

Hetty Plasmans:

Hallo marloes en onbekende Ilse,

We hebben genoten van jullie met veel humor geschreven verhalen. De rubriek 'opvallend zaken' moeten jullie er in houden. Heel leuk.
    Veel plezier verder op jullie reis.
    Groetjes.